MIN HISTORIE

Dykning som hobby

Min historie

Hvorfor begyndte jeg at dykke, hvad får en mand på 52 år til at kaste sig ud i at tage dykkercertifikater, tage på dykkerture, dykkerferie og udforske hele den fantastiske verden der lige pludselig åbner sig for en?

Min historie starter med at min ældste datter beslutter sig for at rive nogle måneder ud af kalenderen og rejse rundt i Asien. På sin tur kommer hun til en lille ø i Thailand der hedder Koh Tao, hvor hun først tager Open Water Diver certifikat og bliver allerede her bidt af det og tager også Advanced Open Water certifikat. Det gav hende yderlige kompetencer og færdigheder med hensyn til sin dykning, som hun nyder rigtig godt af på sin tur rundt i Asien, hvor hun når at dykker mange forskellige steder og undlader naturligvis ikke at fortælle om alle de fantastiske oplevelser hun har haft under vandet.

I 2013 er mine to døtre og jeg på ferie på Kreta i Grækenland og bor på et hotel i Platanias, lige ned til vandet ud for ”Drageøen” (Agioi Theodoroi) som er nationalpark og der må ikke komme mennesker på øen, ud over den der skal "vande" alle de geder der bor på øen.

Inde i Platanias finder min datter et dykkercenter som har dykkerture ud til ”Drageøen” og hun kommer og spørger om vi ikke vil med. Vi takker nej tak, da ingen af os andre har dykkercertifikat og der ved ikke kan dykke med ned, men ville have været nød til at snorkle rundt i overfladen og se på at hun dykkede der ned hvor alt det flotte er. Så vi valgte at snorkle nede ved stranden, mens hun tog med båden ud for at dykke og kommer tilbage og fortæller med store armbevægelser og et kæmpe smil, hvor flot det var, om alle de ting hun så, forskellige fisk og alt muligt, hun var næsten ikke til at stoppe igen. Den aften, da jeg står ude på vores balkon og kikkede ud over havet og ”Drageøen”, der sagde jeg til mig selv, det her kommer ikke til at ske igen, at jeg bare står i vand til anklerne i strandkanten og ser på at nogle får alle de fantastiske oplevelser, der ligger gemt under vandet og bare venter på at man kommer ned og oplever det. Så da vi kom hjem til Danmark igen, tog jeg ud i Diving 2000 i Odense og skrev mig op til mine 2 første dykkercertifikater, Open Water Diver og Advanced Open Water som jeg tog i september og oktober i 2013.

Og set i det store bakspejl, så skulle jeg have gjort det for mange år siden, jeg har haft nogle helt fantastiske dykkeroplevelser, både her i Danmark, men også på en dykkerferie i Thailand i starten af 2015, hvor vi blandt andet var med på et liveaboard, en bådtur på 5 døgn hvor man bor på båden i de 5 døgn, ud til Similan Islands, en ø gruppe bestående af 9 øer som er et naturreservat ca. 60 km. vest for Khao Lak. På de 5 døgn havde jeg 19 af de mest fantastiske dyk jeg i skrivende stund (aug. 2015) har haft, det er helt utroligt hvor flot en verden der er gemt under vandet. Jeg kan næsten ikke vente til vi skal afsted igen.

Hvis du selv går og tænker om det måske kunne være noget for dig, kan jeg kun sige, GO FOR IT, snyd ikke dig selv for alle de fantastiske oplevelser som stadig kun er et fåtal af befolkningen undt.